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MIP – Écologie des arts et des médias : Stefano Zorzanello

Date

13/04/2021


Lieu

Zoom - https://zoom.us/j/93951106782?pwd=eERGNHF3R3prSWdvZG9hTEFuYU0zdz09 - ID de réunion : 939 5110 6782 Code secret : 457555


Infos pratiques

18h-20h

Stefano Zorzanello. Compositeur, flûtiste, saxophoniste, concepteur sonore et essayiste, né à Vicence en 1969. Il a développé des activités de recherche en Australie, Portugal et       Italie. Il a réalisé des documentaires audio pour la radio nationale italienne (RAI), des installations sonores pour les musées ainsi que la musique de théâtre pour des pièces dirigées par J. di Grosso et G. B. Corsetti. Ses compositions ont été jouées entre autres par Mistress, Fred Frith Guitar Quartet, Eva Kant Ensemble, Orchestra del Teatro Comunale di Bologna, Strumentisti dell’Arena di Verona. Actuellement
installé à Catane, où il a fondé le SoundScape Research Group, il a commencé, ces dernières années, une activité de recherche et d’enseignement concernant les aspects sonores du paysage, la musique environnementale et l’écologie acoustique. Depuis 2013, il est président du FKL-Forum Klanglandschaft.
Spectromorphic rhythms

A proposal of computational sound art, data sonification and sound treatment of static and non-static environments.
Scientific research in the field of data sonification has led in recent years to developments and applications in the most diverse fields of science. Proposals for the use of data sonification as a research and analysis tool, aimed at the researcher and disciplinary teaching, now cover vast fields: medicine, geology, meteorology, geography, and social sciences, just to name a few. At the same time, in the context of sound art, artists and composers are increasingly interested in forms of interactive musical installation-composition, context-dependent, room-dependent, audience-dependent, environment-dependent, etc. Rather than being the creators of the single sound elements and their space-time organization, given once and for all, the artist and the composer find themselves in being makers of processes, or networks of processes, through which the sound artifact takes place and materializes itself. In my proposal, specifically through the rhythmic self-fading of the computational processes in progress, we will try to combine this practice with the declared intent to stimulate environmental awareness and active listening to the individual in the context.