Séminaire Faire communautés 2023 / MIP

Séminaire Faire communautés 2023 / MIP

Date

27/01/2023 - 17/03/2023


Lieu

En ligne

Community building at the cinema
Faire communauté(s) face à l’écran de cinéma
Online research seminar series, one Friday per month (via Zoom), 2.30pm-4.30pm (Paris time, GMT+1)
Séminaire de recherche, un vendredi par mois de 14 h 30 à 16 h 30 (heure de Paris) en visioconférence (Zoom)
organised by organisé par Morgan Corriou, Caroline Damiens, Mélisande Leventopoulos

Programme

January 27
Ifdal Elsaket (Netherlands-Flemish Institute in Cairo, Universiteit Leiden): “Boycotting The White Rose: Cinema Going in 1930s Egypt” Cara Caddoo (Indiana University): “Rentals, Roadshows, and Representatives: Exhibiting US Race Films for Black and Interracial Audiences in the Silent Era”

February 17
Richard MacDonald (Goldsmiths, University of London): “Votive Cinema and the Shrine as Ephemeral Public Space in Suburban Bangkok” Maria Velez Serna (University of Stirling): “Agricultural Extension and Mobile Cinema in Rural Colombia”

March 17
Thunnis Van Oort (Radboud Universiteit), Jerry Egger (Anton de Kom University of Suriname): “Building a Research Agenda: Histories of Moviegoing in Suriname” Ahmet Gürata (İzmir Ekonomi Üniversitesi): “In the Waves of Bosphorus: Cross-Cultural Reception of 1930s Greco-Turkish Co-Productions”

This seminar series is part of the research project “Community building at the cinema: towards a decentred and entangled history of cinema-going” (ArTeC-UPL) At the crossroads of history, film studies and anthropology, this project intends to shift the focus away from Western Europe and the United States in the study of cinema exhibition and reception. It seeks to engage in transnational and comparative research on a global scale, with a particular focus on the communal identities of cinemagoers in the first 20th century. It aims to examine cinematic intra- and inter-community interactions by concentrating on non-hegemonic media industries. Our intention is to grasp cinema audiences as continuously changing collectives, characterized by a perpetual restructuration and reinvention, shaped by the spectators’ cultural, ethnic, national and religious identities.
Ce séminaire s’inscrit dans le cadre du projet de recherche « Faire communauté(s) face à l’écran : vers une histoire décentrée et croisée du spectacle cinématographique » (ArTeC-UPL).
À la croisée de l’histoire, des études cinématographiques et de l’anthropologie, ce projet souhaite décentrer l’étude du spectacle cinématographique, qui s’est polarisée jusqu’à présent sur l’Europe occidentale et les États-Unis. Il propose d’engager une recherche croisée et comparée à l’échelle globale, avec comme prisme privilégié les communautés d’appartenance des spectateurs au premier XXe siècle. Il vise à examiner les interactions cinématographiques intra- et inter-communautaires en se concentrant sur les industries médiatiques non hégémoniques. Notre intention est de saisir les publics de cinéma comme des collectifs en permanente restructuration, variant notamment selon les identités culturelles, ethniques, nationales et religieuses des spectateurs qui le composent.

To receive the Zoom link, please register by writing to the organisers. Those who already registered will receive the link automatically. Pour recevoir le lien Zoom, merci de vous enregistrer en écrivant aux organisatrices. Les personnes déjà enregistrées recevront le lien automatiquement.
Contacts: morgan.corriou@univ-paris8.fr, caroline.damiens@parisnanterre.fr, melisande.leventopoulos@gmail.com
Photo: Pakistan, men eating outside movie theater in Peshāwar (1957), American Geographical Society Library,
University of Wisconsin-Milwaukee Libraries
Illustration : Pakistan, hommes mangeant devant un cinéma à Peshāwar (1957), American Geographical Society
Library, University of Wisconsin-Milwaukee Libraries
Project funded by the ComUE UPL as part of its call for projects 2022 Projet financé par la ComUE UPL dans le cadre de son appel à projets 2022